Światowy Dzień Konsumenta

 (link otworzy duże zdjęcie)
  • 15 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Konsumenta – to święto każdego z nas.
  • W sytuacji nadzwyczajnej, jaką jest koronawirus prawa konsumentów zyskują nowy wymiar.
  • Apeluję o spokój i solidarność

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Ełcki Rzecznik konsumentów Dariusz Dracewicz na bieżąco monitoruje rynek sprawdzając, czy prawa konsumentów są przestrzegane, szczególnie ma to znaczenie teraz podczas zagrożenia epidemią. Urząd sprawdza, czy sprzedawcy nie wykorzystują lęku przed chorobą i nie wprowadzają konsumentów w błąd co do przeznaczenia oferowanych produktów, ich właściwości lub ceny. Po naszej interwencji wiele tego typu ofert usunięto z internetu.

Urząd bada każdy sygnał i sprawdza, czy w ramach naszych kompetencji możliwa jest reakcja na nieuczciwych przedsiębiorców wykorzystujących tę wyjątkową sytuację. Urząd zauważył wiele ofert na Allegro, w których sprzedawcy niezgodnie z prawdą przypisywali produktom właściwości chroniące przed korona wirusem. Wiele z tych produktów oferowanych było w rzekomo promocyjnej cenie. W ramach szybkiej ścieżki komunikacyjnej utworzonej z serwisem sprzedażowym wystąpiliśmy o usunięcie tych ofert. Dzięki temu propozycje nieuczciwych sprzedawców szybko zniknęły z sieci. Przy okazji Światowego Dnia Konsumenta przypominam, że rywalizacja o klienta zawsze musi odbywać się zgodnie z zasadami fair play.

Epidemia koronawirusa wypływa również na zmianę wielu zachowań konsumenckich. Z obawy przed zakażeniem i kolejkami w sklepach stacjonarnych częściej decydujemy się na zakupy przez internet i dostarczenie paczki pod drzwi. Podejmując decyzje zakupowe, pamiętajmy o prawie do informacji, sprawdzajmy datę przydatności do spożycia w przypadku produktów spożywczych, a także racjonalnie podchodźmy do informacji zawartych w opisach np. właściwości towarów.

Apelujemy przede wszystkim o  spokój. Wielu nieuczciwych przedsiębiorców może chcieć wykorzystać poczucie strachu, jakie pojawia się w sytuacji, w której obecnie jesteśmy. Proszę o solidarne zachowania wobec innych uczestników rynku. Straty ponoszą zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy. Pamiętajmy również o osobach samotnych, starszych, którzy mogą potrzebować pomocy np. w zamówieniu towarów spożywczych czy innych środków.

Nasze decyzje o tym co i u kogo kupujemy są przejawem solidarności i odpowiedzialności rynkowej konsumentów za przedsiębiorców a także za innych konsumentów. Pamiętajmy o tym, że obecna sytuacja jest wyjątkowa, ale też przejściowa. Ograniczajmy wyjścia do sklepów, ale nie róbmy nadmiernych zapasów, aby nie uniemożliwiać podstawowych zakupów innym konsumentom. To, w jaki sposób wykorzystujemy nasze prawa, ma wpływ na to, w jakiej sytuacji w najbliższych miesiącach będą przedsiębiorcy.

W tym roku wyjątkowo z okazji Światowego Dnia Konsumenta przypominamy również o prawie do bezpłatnej pomocy prawnej: Konsumencie, pamiętaj, że zawsze masz prawo do darmowej pomocy prawnej oraz dostępu do bezpiecznych produktów. Jeśli zauważyłeś złamanie prawa nie jesteś sam – skorzystaj z darmowej porady prawnej. Zadzwoń pod numer infolinii konsumenckiej 801 440 220 lub 22 290 89 16. Możesz również wysłać e-mail na adres porady@dlakonsumentow.pl.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 695 902 088, 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Pomoc dla konsumentów:

Rzecznik Konsumentów w Ełku tel. 783883999, email:rzecznik@powiat.elk.pl, komunikator GG-1840107, komunikator skype- rzecznikelk

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Opublikowano: 18 marca 2020 13:09

Kategoria: Aktualności

Wyświetleń: 54

Starostwo Powiatowe w Ełku

Realizacja: IDcom.pl