Powiat Ełcki konsekwentnie inwestuje w nowoczesne i przyjazne środowisku rozwiązania. Jednym z kluczowych przedsięwzięć w tym zakresie jest projekt pn. „Poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej Powiatu Ełckiego”, którego głównym celem była poprawa komfortu użytkowania obiektów, ograniczenie strat energii cieplnej oraz zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Kompleksowa termomodernizacja trzech budynków
Projekt obejmował modernizację trzech kluczowych obiektów użyteczności publicznej w Ełku – Powiatowego Urzędu Pracy, Powiatowego Zarządu Dróg oraz budynku, w którym mieszczą się Starostwo Powiatowe w Ełku i Urząd Miasta Ełku. Realizacja inwestycji przyczyniła się do zwiększenia efektywności energetycznej, poprawy komfortu pracy oraz estetyki budynków. Wykonawcą robót jest firma PRIBO-EPB, Sp. z o.o.
Powiatowy Urząd Pracy w Ełku
Zakres prac obejmował m.in.:
- wymianę stolarki okiennej i drzwiowej,
- ocieplenie ścian zewnętrznych i przy gruncie,
- modernizację instalacji grzewczej,
- wykonanie instalacji klimatyzacyjnej w części pomieszczeń,
- zmianę konstrukcji i docieplenie stropodachu,
- naprawę kominów oraz wykonanie nowej elewacji.
Dzięki tym działaniom budynek stał się bardziej energooszczędny, a użytkownicy zyskali większy komfort cieplny przez cały rok.
Powiatowy Zarząd Dróg w Ełku
W ramach termomodernizacji zaplanowano m.in.:
- montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy nominalnej 450 W na potrzeby własne PZD,
- modernizację instalacji elektrycznej oraz odgromowej,
- przebudowę kotłowni i montaż dwóch pomp ciepła,
- wykonanie nowej instalacji centralnego ogrzewania,
- docieplenie ścian, stropów i posadzek,
- remont dachu, kominów oraz wymianę stolarki okiennej i drzwiowej.
Zastosowanie odnawialnych źródeł energii pozwoli znacząco ograniczyć koszty eksploatacji budynku oraz emisję gazów cieplarnianych.
Starostwo Powiatowe w Ełku i Urząd Miasta Ełku
Zakres prac obejmował m.in.:
- wymianę i ocieplenie pokrycia dachowego,
- remont konstrukcji dachowej oraz drewnianych elementów lukarn,
- remont elewacji z odtworzeniem detali architektonicznych,
- wymianę rynien, obróbek blacharskich i stolarki okiennej,
- renowację zabytkowych drzwi i okien,
- remont tarasów i schodów zewnętrznych,
- ocieplenie stropów nad piwnicami nieogrzewanymi.
Modernizacja budynku starostwa i urzędu łączy w sobie poszanowanie dla historycznej architektury z nowoczesnymi standardami efektywności energetycznej.
Wartość inwestycji i współfinansowanie
Łączny koszt robót budowlanych wyniósł 12 750 488,57 złotych brutto (dofinansowany w 90% z Rządowego Funduszu „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych, to jest kwotą 11 475 439,71 złotych).
Koszt termomodernizacji poszczególnych budynków wynosił:
- Powiatowy Urząd Pracy w Ełku – 2 851 659,66 złotych brutto,
- Powiatowy Zarząd Dróg w Ełku – 2 635 818,64 złotych brutto (współfinansowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad),
- Starostwo Powiatowe w Ełku i Urząd Miasta Ełku– 7 263 010,27 złotych brutto (współfinansowane przez Urząd Miasta Ełku).
Zakończona inwestycja to nie tylko poprawa efektywności energetycznej, ale również widoczna zmiana estetyczna i funkcjonalna budynków. Efekty prac można zobaczyć na filmie, który prezentuje, jak obiekty wyglądają po modernizacji. To kolejny dowód na konsekwentne inwestowanie w nowoczesną infrastrukturę służącą środowisku i mieszkańcom powiatu ełckiego.
